Виховна робота




Сценарій свята


«21 лютого – Міжнародний день рідної мови»




Вчитель: Чорна І. М.









Перебіг заходу

1.    Вступне слово вчителя.
2.    Учень  6го класу читає вірш.
3.    Вступне слово ведучих.
4.    Обираємо журі.
5.    Ділимо учнів на команди.
6.    Вікторина.
7.    Підсумок вікторини.
8.    Учениця 5го класу читає вірш.
9.    Слово – висновок вчителя









Учитель – Доброго дня, любі шанувальники українського слова!
 Корені українського слова проросли з найдавніших діалектів пра-слов’янських племен, рясними пагонами розвинулися в часи Давньо-руської держави. Древнє слово квітами-перлами розцвітало у найдав-ніших пам’ятках культури Київської Русі, у полемічних творах, у крас-ному письменстві різних часів. Слово дійшло до наших поколінь. І ми, сучасні українці, повинні знати його і берегти.21 лютого – свято уніка-льне. Винятковість його в тому, що воно є і спільним, і водночас вузь-ко родинним для людей, яких об‘єднує спільна історично доля в єди-ний моноліт - народ. Україна разом з усім світом відзначає День рідної мови. Зараз це свято крокує по всій планеті, і кожен громадянин будь-якої країни ще більше відчуває свою приналежність до рідного наро-ду, народності, нації. Рідне слово – ніжне,як доторк маминої руки, трепетне, як погляд закоханих, могутнє, як буревій. Йому усе під силу: воно - життя основа, дух народу, його безсмертя.21 лютого 1952 року в Бангладеш влада жорстоко придушила демонстрацію протесту, спричинену урядовою забороною на використання в країні бенгальсь-кої мови. Відтоді цей день у країні став днем полеглих за рідну мову. У жовтні 1999 року, на 30 –й сесії генеральної конференції ЮНЕСКО, у пам‘ять про цю подію було запроваджено Міжнародний день рідної мови,який відзначають у різних країнах щорічно цього дня. Право на рідну мову - одне з головних прав людини, тому розмаїття мов на зе-мній кулі потребує уваги та захисту.У різних країнах світу люди сього-дні говорять на 6-ти тис. мов. З поміж своїх сестер наша мова – одна з найдревніших і найбагатших. Згідно з класифікацією ЮНЕСКО, україн-ська мова за влучністю передачі образу,дії, за милозвучністю посідає 3-тє місце у світі після французької та італійської. Чи всі ми, носії цієї чудової мови, належно дбаємо про неї? У вигляді мови природою да-но людині великий скарб. Не тільки користуватися ним, рідним сло-вом, але і натхненно ростити і оберігати його коріння й леліяти його цвіт — ось тоді воно і буде запашним та співучим, сповненим музики і чарів, життєвої правдивості й поетичності.
Учень 6го класу Буяр Богдан розкаже  нам вірш про мову.



Учень 6го класу:  Здрастуй, Слово,Українська Мово
                              Здрастуй на межі тисячоліть,
Квітни калиново й барвінково,
Запашна вічнозелена віть!
Слово – брила, слово – крила, диво,
У незнане зоряний політ.
Через мову щиро і правдиво
Одкривається нам білий світ.
Любо й мило людям щастя зичить,
Бачить, як сузір‘я, мов зорить,
Знати, як усім народам личить
Мовою своєю говорить,
            
Учитель :     А тепер учні 8 класу Буцій Марія та Лесків Михайло проведуть наше свято рідної мови
Ведуча  - мова – одна з багатьох див, створених людьми. Вона віддзеркалює душу народу,його історію. Бувають такі ситуації , коли навіть звучання рідного слова стає причиною особливого душевного стану, емоційно збудження будь - якої людини,не кажучи вже про тих, хто наділений емоційно – об-разним баченням світу. Тож нехай наші почуття на сьогоднішньому святі стануть не тільки емоційними, а і яскраво колоритними й незабутніми.
Ведучий - Зі святом вас, шановні добродії, зі святом, шанувальники рідного слова. Мова – то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам всихає від спраги. Століттями мова народу була тією повноводною річ-кою, яку ми називаємо поезію. Поетична грань живе в слові,і слово не-мислиме без неї,як немислима річка без води.
Ведуча – Рідна мова! Запашна, співуча, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів, вона встала з колін,як піднялася й наша Україна. Мова – своєрі-дна картка кожної людини, за якою судять про її освіченість,ерудицію, начитаність. Знання мови потрібні кожній людині в її повсякденному житті: без них не можна глибоко збагнути почуте або прочитане, вправ-но користуватися рідним словом.
Ведучий – а тепер,  ми дізнаємось наскільки добре учні нашої школи знають рідну українську мову. Тому запрошую всіх взяти участь у цікавій вікторині.
Ведуча -  Сьогодні за кращих знавців рідного слова позмагаються дві команди:
 «Юні філологи» та команда «Один в полі не воїн». Оцінювати їх будуть журі:
Ведучий - Запрошлую для привітання команди - «Юні філологи» та -«Один в полі не воїн».
Ведуча - 1 конкурс «Візитка» - знайомство команд
Капітан 1 -  Команда «Юні філологи»  
Наш девіз:    
                        «Чим важче завдання,
 Тим дорожче перемога.»
   Ми зібрались
 в класі дружно,
 Щоб позмагатись
 І про мову нашу рідну
 Цікаве дізнатись.  
Дорогенькі суперники,
 Щиро вас вітаємо
 Від усього серця свого
 Успіху бажаємо.
   Щоб трудились
 ви сьогодні
 До сьомого поту
 І дістали нагороду
 За свою роботу.
  Солодке слово
«перемога»
 Нелегко дається,
 Хто любить, знає рідну мову,
 Тому вона всміхнеться.
 Капітан 2 - Команда «Один в полі не воїн»
Наш девіз:
                   Видумуй, пробуй, твори.
                   Розум-фантазію прояви.
 Активним і уважним будь
 І про кмітливість не забудь.
                          Сьогодні нас запросили на гру.
 Ми багато готувались,
 Щоб не потрапити в біду.
 Ми суперникам бажаємо перемоги і будемо раді.
 Але хочемо, щоб ви прийняли наші поради:
 Сім раз обмір, а раз обріж.
 Не кажи гоп, доки не перескочиш.
 А журі ми дуже просимо:
 Об’єктивно всіх судити.
 І кому бути переможцем,
 Справедливо все зробити.
Ведуча – 2 Конкурс «Розминка» .
                 За кожну правильну відповідь 1 бал, за неправильну - бал додається про-тилежній команді.  Запитання для команди «Юні філологи»
Учитель:
 1. Державна мова України? (українська)
 2. Слова з протилежним значенням. (антоніми)
 3. Частина мови про ознаку предмета. (прикметник)
 4. Найменша одиниця мови? (звук)
 5. Знак у кінці питального речення. (знак питання)
 6. Остання частина слова. (закінчення)
 7. Перша буква у власній назві. (велика)
 8. Наука про звуки мови. (фонетика)
 9. Розмальоване яйце. (писанка)
 10. Головні члени речення. (підмет і присудок)
 11. Частина слова перед коренем. (префікс).
 12. Словниковий склад мови. (лексика)
 13. Знак у слові В’ячеслав. (апостроф)
 14. Символ українців, що оберігає. (оберіг)
 15. Займенник з однієї букви. (я)
 16. Список літер установленого порядку. (алфавіт)
 17. Нема України без верби і … (калини)
 18. Розділ науки про правопис. (орфографія)
 19. Стиль художньої літератури. (художній)
 20. Речення з однією граматичною основою. (просте).

 Запитання для команди № 2
1. Народна назва Пасхи. (Великдень)
 2. Найбільша одиниця мови. ( текст)
 3. У що береться пряма мова? (у лапки)
 4. Без якої святині зникає народ? (без мови)
 5. Знак у кінці розповідного речення. (крапка)
 6. Буква без звука. (м’який знак)
 7. Правила спілкування. (етикет)
 8. Сьомий відмінок нашої мови. (кличний)
 9. Стиль у науці. (науковий)
 10. Розмова двох осіб. (діалог)
 11. Чим починається діалог? (тире)
 12. Частина мови про кількість. (числівник)
 13. Опис природи. (пейзаж)
 14. Слова з близьким значенням. (синоніми)
 15. Слова спільного кореня. (спільнокореневі)
 16. Речення з двома і більше граматичними основами. (складне)
 17. Зміна букв у корені. (чергування)
 18. Другорядні члени речення. (додаток, означення, обставина)
 19. Частина мови що діє (дієслово)
 20. Документ про середню освіту. (атестат)
Ведуча - 
Хто сказав, що наша мова груба?  
Груба лиш тому, кому не люба.
Де іще від матінки – матусі
 Ти почуєш : спатоньки – спатусі ?
Ну а як на світі знає мова
Зменшувальні форми дієслова?
 Хоч у нас і кажуть, що невістка
Буцімто чужа у хаті кістка,
 Та недавно у одній господі
 Чула таке, що й повірить годі.         
Каже до невісточки свекруня:                  
«Ти вже хочеш їстоньки, Віруню?»                  
 Хто ж казав, що наша мова груба?                  
 Груба лиш тому, кому не люба.
 Ну скоріше, незбагненна мова,
Лагідно - чарівно- загадкова.
 Де ще в світі є така країна,
 Як терпляча Україна-ненька,
Щоб і тих, хто їй завдав руїни,
Звала незлобливо – вороженьки ?!

Ведучий - Вбивали її, терзали її, шматували рідну мову, та не знищили – звучить, гри-мить знову і знову. Вона чиста, як криниця, милозвучна, як пташиний спів, свяната, як Божий дар.
Кожна епоха дарує людству нові винаходи та відкриття. Але найбільшим вина-ходом людства завжди було письмо. Писемні знаки дали людям можливість зберегти істинне знання. Адже саме завдяки написаному слову люди збаг-нули світ і своє місце в ньому.
Ведучий -  тому і для наших команд ми запропонуємо конкурс «створи і запиши »  для кожної з команд ми роздамо аркуш з словом з якого потрібно утворити як йбільше слів. Але не просто слова а слова іменники у називному відмінку однини. Одне слово один бал.
(учитель роздає завдання)
Команди оголошують результати своєї творчості:
Ведучий - Кожен народ гордий з того, що він має свою державу, свою мо-ву, волю і гарне життя у своїй країні. Кожен народ - патріот своєї країни, він любить її, поважає її закон і бореться за її незалежність і волю, якщо того немає.

Ведуча - А ми, українці, тільки зовсім недавно здобули свою незалежність. Тепер у нас є свої держава, воля, своя мова. І хоч як не глумились із нашої мови, принижували і забороняли, не хотіли слухати і чути її мелодику звучання, а сьогодні вона відроджується.
Ведучий – дорогі наші учасники просимо вас згадати прислів‘я про мову, Кожній команді потрібно пригадати вісім ,  кожна відповідь оцінюється ви 2 бала.
 1. Ділом – як шилом шпигає, а словом – як шовком вишиває.
 2. Гостре словечко коле сердечко.
 3. Давши слово – держись, не давши – кріпись.
4. У кого рідна мова, в того й душа здорова.
 5. Від теплого слова і лід розмерзає.
  6. Слів не розкидаєш, добру славу маєш.
  7. Мудре слово в громаді вагоме.
  8. Слово – не горобець, як вилетить, то вже не спіймаєш.
  9. Хто говорить – сіє, хто слухає – жне.
 10. Слово до слова – зложиться мова
Ведуча -
 До речі,про прислів’я.
Третьокласник прийшов до школи, а вчителька питає:
 - Ти вчора пропустив уроки. Де ти був?
 - Маріє Іванівно, а позавчора ви самі казали: «Скрізь добре, а вдома найкраще».
ведучий -
 Дійсно, народ скаже, як зав’яже. А наше слово і ніжне, і героїчне.
 Воно і на всякі дотепи зугарне. Наш народ дуже любить жартувати. Тож давайте і ми пожартуємо.
 Наступний  наш конкурс «мовні загадки – жарти»

Учитель читає питання:

Ведуча :  а зараз у нас поетична хвилинка нам розкаже вірш про мову Буцій Іванка
  Учениця 6го класу :
Збережім цю мову!
 Вона того варта!
 Милу і чудову
 Її вчити варто.
 Говорім красиво,
 Щоб кохане слово
 Стало справжнім дивом –
 Дивом волошковим.
 Говорімо, друзі,
 Правильно і просто,
 Щоб жилось не в тузі,
 Не було тривожно.
Не ламаймо слово,
 Не верзімо дурниці,
 Не робімо з мови
 Суржик – небилицю.
 Мова ж така гарна,
 Вона душу має;
 Трудиться не марно,
 Хто її вивчає,      

Ведучий – от ми вже і вийшли у пів фінал нашої вікторини
Наступний наш конкурс «Хто швидший і  найкращий знавець"
  Правила дуже прості ви чуєте питання і хто швидше підніме руку той і відпові-дає     перший руку піднімають тільки капітани. Якщо одна команда відповіла не вірно то відповідає друга,кожна правильна відповідь оцінюється в один бал.
Учитель :
1. Скільки букв в українському алфавіті? (33)
 2. Скільки голосних в українській мові? (6)
 3. Який знак в українській мові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)
 4. Назвіть останній відмінок української мови. (Клична форма)
 5. Поставте займенник «себе» в Н.в. (Немає Н.в.)
 6. В якому реченні одна його частина залежить від іншої? (У складнопідрядно-му)
 7. Яка частина мови не належить ні до самостійних, ні до службових частин?
 (Вигук)
 8. Скільки звуків у слові «кущ»?(4)
 9. Марко Вовчок — це псевдонім письменника чи письменниці? (Письменниці М. Вілінської)
 10. Яка буква в українській мові не має відповідного звуку? (Ь)
 11. Рід іменника «сирота».(Спільний)
 12. Узагальнена, образна, головна думка твору. (Ідея)
 13. Слово, що вживається лише в певній місцевості. (Діалектизм)
 14. Як називається вірш, що не має рими? (Білий)
 15. Вигадане ім'я, під яким автор друкує свій твір. (Псевдонім)
 16. Змалювання в літературі картин природи або будь-якого незамкненого простору. (Пейзаж)
 17. Віршований твір, який призначений для співу.(Пісня)
 18. Слово, яке щойно з'явилося в мові. (Неологізм)
 19. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
 20. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)
 21. Яка частина мови вказує на предмет, але не називає його? (Займенник)
 22. Чуже мовлення, передане дослівно. (Пряма мова)
 23. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
 24. Від якого слова походить слово «тринькати»?
 (Від німецького ігіпкеп — пити)
 25. Поставте у кличний відмінок слово «юнак» (Юначе!)
 26. Скільки відмін має іменник? (4)
 27. Суть Ємського указу.
 (Заборона розмовляти українською, писати і друкувати твори цією мовою)
 28. Від якого слова походить слово «вишня»? (Висіти)
 29. Назвіть твір українського письменника, в назві якого звучало б ім'я головно-го героя.
 (І. Нечуй-Левицький «Микола Джеря», Т. Шевченко «Катерина», Л. Костенко «Маруся Чурай», І. Франко «Мойсей»)
 30. Назвіть знак, що позначає тверду, роздільну вимову на межі приголосного і голосного. (Апостроф)
 31. Що вивчає розділ про мову «Морфологія»? (Частини мови)
 32. Назвіть новелу М. Коцюбинського, в якій є дійові особи: Моя утома, Людсь-ке горе, Сонце...
 33. Розділ науки, який вивчає звуки. (Фонетика)
 34. Поставте дієслово «вигукувати» у наказовий спосіб. (Вигукуй)
 35. Яка збірка І. Франка має підзаголовок «Лірична драма»? («Зів'яле листя»)
 36. Назвіть автора оповідань «Олеся», «Украла», «Екзамен». (Б. Грінченко)
 38. Поставте іменник «мати» у З.в. (Матір)
 39. Назвіть слова з префіксом прі-. (Прізвисько, прірва, прізвище)
 40. М. Коцюбинський писав у стилі... (Імпресіонізм)
 41. Всі види невіршованої мови художніх творів. (Проза)
 43. Скільки звуків у слові «ходжу»? (4)
 44. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
 45. Закінчити: «Слово до слова — зложиться...». (Мова)

Ведуча - поки журі підраховують бали, нам розкаже вірш учениця 5го класу Лисенко Оля
Учениця 5го класу - 
 О слово рідне!
 Пращура молитво,
 Громи Перуна, Велеса поля,
 Софія Київська — творіння Ярослава —
 Слов 'яномовна, праведна земля!
0 слово рідне! Подарунок мами,
 І пісня ніжна, і розрада нам.
 Я всім на світі з вами поділюся,
 Та слова рідного нікому не віддам.
ведучий. Переходимо до хвилюючого етапу — це конкурс капітанів.
Ведуча: У чорному ящику предмет, що по-різному називається українською і ро-сійською мовами, хоч обидва слова походять від одного давнього кореня. З'явилося це слово в давньоіндійській мові, звучало приблизно як «шакка-ра» і означало «пісок». Згодом воно потрапило до Персії, потім до Австра-лії, звідти до Італії. Потім його було запозичено німцями. Від німців слово потрапило до поляків, а вже у поляків запозичили його ми, українці. Що ж у чорному ящику?
Ведучий: капітани будьте уважними адже від вас залежать результати цього конкурсу. Прави-льна відповідь принесе вашій команді 10 балів.
Капітани дають відповідь

Ведуча : зачитує правильну відповідь.
Шановне журі просимо вас підрахувати бали за всі конкурси нашого вечора.
Учитель : Сьогодні, у міжнародний день рідної мови, свято української мови - од-ного з найцінніших надбань, які створили й залишили нам наші попередники. Мова є душею нації, її генетичним кодом, у її глибинах народилося багато з того, чим може гордитися наш народ.
  Як море починається з річки, так українське слово – з писемності. Наше слово на-бирало сили на пергаментах Нестора-Літописця, шліфувалося у творах Григорія Сковороди, Івана Мазепи, поглиблювалось під пером Івана Котляревського, особ-ливо Тараса Шевченка, удосконалювалося пізніше І. Нечуєм-Левицьким, П. Мир-ним, М. Коцюбинським, Л. Українкою та багатьма іншими видатними українцями.
    Сучасний світ знає, що державність мови є універсальною формою об’єднання людей в одне ц ле, в один народ. Це важливий чинник самовизначення нації, на-дійна основа розвитку країни.
Вітаю вас, дорогі друзі, з міжнародним днем рідної мови. Нехай материнське сло-во буде для всіх нас оберегом. Щастя вам, добра, нових здобутків
Ведучий :запрошуємо учня 5го класу який нам розкаже вірш
Учень 5го класу:
Як парость виноградної лози
 Плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур'ян.
 Чистіша від сльози вона хай буде.
 Вірно і слухняно нехай вона щоразу служить вам,
 Хоч і живе своїм життям.

 Її, незміряно багату,
 Дзвінку, і ніжну, і завзяту,
 Як день сьогоднішній, чудовий, -
 Люблю, люблю вкраїнську мову.
Ведуча оголошує переможця
Учитель: нагороджує переможців
Ведучі разом: до зустрічі,дякуємо за прекрасний вечір.

Немає коментарів:

Дописати коментар